Rss Feed

"ikut HATI, mati.. ikut MATA, binasa.."

Sesuatu yang lumrah.. bilamana terlalu mengikuti hati.. maka akan banyak tersilap dalam membuat keputusan dan pertimbangan.. sebab apa? Sebab di dalam hati ini lebih terikutkan kata-kata nafsu, yang mengutamakan kehendak dan perasaan sendiri, tanpa secara rasional mengikut akal dan iman..

Sebab itu hati perlu dibetulkan terlebih dahulu.. hati dan lidah adalah dua bagian dari badan manusia yang menentukan kesolehannya.. jika baik hati dan lidah ini, maka baiklah seluruh anggota badannya..

Bagaimana cara betulkan hati adalah dengan meredamkan hati ini ke dalam hati masing-masing insan manusia.

“..Ya Allah! Ampunkan aku ya Allah. Betapa aku lemah dalam menghitung rahmatMu. Betapa aku lemah hingga tertunduk kepada nafsu yang lesu. Sesungguhnya aku mengharapkan ihsanMu untuk memimpin aku kembali ke jalanMu..”

0 komentar:

Posting Komentar