Rss Feed

... Mutiara Kata ...

Masa depan yang cerah berdasarkan pada masa lalu yang telah dilupakan. Kamu tidak dapat melangkah dengan baik dalam kehidupan kamu sampai kamu melupakan kegagalan kemu dan rasa sakit hati.

Seandainya kita tidak mampu untuk mengutus secuil kesenangan kepada orang lain, berusahalah supaya kita tidak mengirimkan walau sezarah kesusahan kepada orang lain.

Kemaafan mungkin amat berat untuk diberikan kepada orang yang perrnah melukai hati kita. Tetapi hanya dengan memberi kemaafan sajalah kita akan dapat mengobati hati kita yang terluka.

Supaya engkau beroleh sahabat, hendaklah diri engkau sendiri sanggup menyempurnakan menjadi sahabat orang. (Hamka)

Orang yang berbohong itu senantiasa ingin melarikan diri sedangkan tiada seorangpun yang mengejarnya namun orang yang benar itu berani seperti singa.

Orang yang hebat bertindak sebelum berkata dan dia berkata selaras dengan tindakannya.

Pikirkan permusuhan, kita akan dimusuhi. Pikirkan kebencian, kita akan dibenci. Tetapi sekiranya kita pikirkan kasih maka kita akan dikasihi. Ini adalah indang-undang alam. Kita akan menjadi seperti apa yang kita pikirkan.

Memberi sedikit dengan ikhlas lebih mulia dari memberi dengan banyak tapi diiringi dengan riya atau umpatan. Yang paling baik banyak dan ikhlas.

Kata-kata yang lembut dapat melembutkan hati yang lebih keras dari batu. Tetapi kata-kata yang kasar dapat mengasarkan hati yang lunak seperti sutera.

Dia akan menjadikan seorang hamba pusat perhatian bagi makhluk-Nya menurut kadar kesibukannya pada perintah-Nya. Dia akan menjadikan seorang hamba berkehidupan baik menurut kadar ketenangan hatinya kepada janji-Nya.

0 komentar:

Posting Komentar